තාක්ෂණය, මෙවලම් හා සමාජ මාධ්ය
කාලය මෙන් නොනැවතී ඉදිරියටම ඇදෙන තාක්ෂණය සැමදා විවිධ අංශයන්ගෙන් ලෝකයාගේ ජීවන රටාව වැඩි දියුණු කිරීමෙහිලා පිටුවහල් වේ.2013 වසර එලෙසින් තාක්ෂණික ප්රගමනය මනා ලෙස දිස්වූ වසරකි. මෙයට හොඳම උදාහරණය ටැබ්ලට් පරිගණක අත්කර ගත් ජනප්රිය භාවයයි.2014 වසරේදීත් මෙලෙසින් ලෝකය හමුවේ නැගී එන නව තාක්ෂණය හා නව මෙවලම් විප්ලවීය වෙනසක් ඇති කරනු නියතය.මීට අමතරව සමාජ මාධ්ය ගත් කල එය පහුගිය වසර කිහිපය ඇතුලතම ශ්රී ලංකාව තුල නැගී එන ප්රවණතාවයක් දැක්වූ මාතෘකාවක් වූයේය. එසේනම් මෙම වසරේ උණුසුම් මාතෘකා වන තාක්ෂණික ප්රවණතා හා ශ්රී ලංකාවේ සමාජ මාධ්යප්රවණතාමොනවාදැයි මෙම ලිපියෙන් වැඩි දුරටත් විමසා බලමු.
තාක්ෂණික ප්රවණතා
ලෝකයේ ප්රමුඛතම තොරතුරු තාක්ෂණය පිලිබඳ පර්යේෂණ ආයතනයක් වන ගාට්නර් ආයතනය විසින් Gartner Symposium/ITxpo 2013 සම්මන්ත්රණයේදී ප්රකාශයට පත් කල හොඳම තාක්ෂණික ප්රවණතා 10 අතරින් සිත් ඇදගන්නා සුළු සමහරක් මෙසේයි.
Personal Cloud
තමාගේ පෞද්ගලික පරිහරණය උදෙසා Cloud සේවාව මහජනයා අතර ජනප්රිය වීම[LP1] . දැනටමත් බොහෝ දෙනා භාවිතා කරන social media (උදා: Facebook, Twitter, Instagram), email සේවාවන්ට අමතරව අන්තර්ජාලයේ ගොනු රඳවා තබාගන්නා සේවාවන් (උදා: Dropbox, Google Drive, SkyDrive), Online office applications (උදා: Google Docs, Microsoft Office Web Apps), Online photo sharing services (උදා: Flickr, Google Picasa) මෙලෙසින් මහජන අවධානය වැඩියෙන් දිනා ගනීවියැයි බලාපොරොත්තු වේ.
Mobile apps and HTML5 applications
එදිනෙදා කටයුතු පහසු කර ගැනීමට ආධාරයක් ලෙස මහජනයා වැඩි වැඩියෙන් mobile apps වැළඳගැනීමට ඇති ප්රවණතාවය වැඩිය.HTML 5 තුලින් Javascript වල ක්රියාකාරීත්වයවැඩිදියුණු වීම නිසා apps නිර්මාණය කිරීම තවත් පහසු වී ඇත. Android, iPhone වශයෙන් වෙන් වෙන්ව නොව පොදුවේ එක් app එකක් නිර්මාණය කිරීමේ හැකියාව නිසා HTML 5 බොහෝ සෙයින් ජනප්රිය වේ යැයි අපේක්ෂා කෙරේ.
Internet of things
නිවසේ ඇති විද්යුත් උපරකරණ ජාලගත කිරීමේ කාර්යයට දැනටමත් Nest හා Philips යන ආයතන අත ගසා ඇත. 2014දී මෙලෙසින් ජාලගත කල හැකි නව උපකරණ වෙළෙඳ පොලට එනු ඇත.
3D printing
3D Printers යොදා ගෙන ප්ලාස්ටික් අනුරූ සැකසීම දැන් වඩාත් පහසු හා ලාභදායී ක්රමයක් බවට පත්ව ඇත. කෙටි කාලීන නිෂ්පාදනයන්හා පවා මෙම ක්රමය යොදා ගැනීමේ ප්රවණතාවයක් ඇත. මෙම වසරේදී 3D printer වෙළඳාම 75% වැඩිවේවියැයි අපේක්ෂා කෙරේ.
Wearable computers
Google Glass මේ වසරේදී $1500 වැනි මුදලකට වෙළෙඳ පොලට නිකුත් කිරීමට Google සමාගම බලාපොරොත්තු වේ.මීට අමතරව සෞඛ්ය ප්රවර්ධනය සඳහා නිපැයූ දුවන විට හදවතේ ස්පන්දනය මනින, පුද්ගලයෙකුගේ නිදාගන්නා ප්රමාණය වැනි දෑ මනින පළඳනා වල මිල සැලකිය යුතු ප්රමාණයකින් 2013 වසරේදී අඩු වීම නිසා ඒ පිලිබඳ මහජන ආකර්ෂනය මේ වසරේදී වැඩි වේයැයි අපේක්ෂා කෙරේ. Apple, Samsung සහ Sony යන සමාගම් තුනෙන්ම මෙම වසරේදී හඳුන්වාදීමට බලාපොරොත්තු වන smart watch ඔබගේ smartphone එකත් සමඟ සමකාලිකව (synchronized) ක්රියා කරන ඔරලෝසුවකි.
Smart machines
IBM සමාගම පහුගිය වසරේ තමන්ගේ Watson යන සුපිරි පරිගණකය මහජනයාගේ භාවිතය උදෙසා අන්තර්ජාලය සමඟසම්බන්ධ කලේය. මෙය යොදාගෙන නිර්මාණය කරන AskWatson apps ඉදිරියේදී iPhone Siriහා Google Voice සමඟ කරටකර තරඟයක යෙදේ යැයි අපේක්ෂා කෙරේ. කෙසේ නමුත් AskWatson apps මුලින්ම නිර්මාණය වනුයේ විද්යාව හා වෛද්ය විද්යාව උදෙසා බව ප්රකාශ වී ඇත.
මීට අමතරව අන්තර්ජාලයේ කරන ලද සොයා බැලීමේදී හමුවූ ඉදිරියට ඒවියැයි අපේක්ෂා කරන තාක්ෂණ කිහිපයක් මෙසේයි.
Ultra HD 4K
HD – 720p හා Full HD – 1080p ට පසු මීලඟට අප හමුවට එන්නේ Ultra HD – 2160p වේ.
Biometrics
ඇඟිලි සලකුණු, ඇස වැනි දෑ යොදා ගනිමින් ඩිජිටල් දත්ත සුරැකීම කලක සිටන් පැවත එන තාක්ෂණයක් වුවත් මහජනයාගේ භාවිතය සඳහා මෙම ක්රමය යොදා ගත්තේ අඩුවෙනි. එනමුත් ගිය වසරේ එලි දැක්වූ iPhone 5S සමඟ ආ ඇඟිලි සලකුණ යොදා ගෙන දුරකථනය unlock කිරීමේ පහසුකම එය වඩාත් මහජනයා අතර ජනප්රිය කිරීමට සමත් වුනි. මෙනිසා ඉදිරියේදී මෙම තාක්ෂණය මහජනයාට සමීප කරවන උපාංග බොහෝ සෙයින් නිර්මාණය වේයැයි බලාපොරොත්තු වේ.
නව උපාංග
නව තාක්ෂණයේ නව උපාංග අත්දැකීමට කැමති ඔබගේ විනෝදාස්වාදය උදෙසාම සිත් ඇදගන්නා සුළු පෙනුමෙන් හා ගුණාංග වලින් සපිරුනු උපාංග බොහෝමයක් 2014 වර්ෂයේදී වෙළෙඳ පොලට හඳුන්වාදීමට නියමිතය.
http://www.youtube.com/watch?v=7wnJpoAhOmg>
පාරිභෝගික ප්රවණතා
Ericsson ConsumerLab විසින් කරන ලද පර්යේෂණයකින් අනාවරණය වූ කරුණු අනුව 2014 වර්ෂයේදී හා ඉන් ඉදිරියට තාක්ෂණය හා බැඳුනු පාරිභෝගකයාගේ නැඹුරුතා 10ක් හඳුනාගෙන තිබෙනවා. පහත දැක්වෙන්නේ ඒ සඳහා එම ආයතනය විසින් ඒ පිලිබඳව දැනුවත් කිරීම උදෙසා නිර්මාණය කෙරුනු වීඩියෝවයි. එයින් දක්වන ප්රවණතා මෙසේයි.
- – එදිනෙදා දිවියේ හැකි සෑම කටයුත්තක් උදෙසාම Mobile apps භාවිතයේ වැඩි නැඹුරුවට අනුකූලව සමාජයේ වෙනස්වීම.
- – ශරීරාංග මුරයෙදුම් ලෙස භාවිතා කිරීම
- – Smartphone එක එදිනෙදා personal tracking device එකක් ලෙස භාවිතා කිරීම (උදා: නිදාගන්නා පැය ගණන මැනීමට, දිනකට ආහාරයට ගන්නා කැලරි ප්රමාණය මැනීමට)
- – වැඩිවන අන්තර්ජාල පරිභෝජනයත් සමඟ ඕනෑම තැනක සිට පහසුවෙන් අන්තර්ජාල පහසුකම ලබාගැනීමට ඇති අවශ්යතාවය.
- – අන්තර්ජාලය පෞද්ගලිකත්වයට තර්ජනයක් වුවත් එයින් අත්වන ප්රයෝජන පිලිබඳ ඊට වඩා උනන්දු වීම.
- – නරඹන වීඩියෝ වලින් බොහොමයක් යහළුවන් විසින් නිර්දේශ කරනු ලැබූ ඒවා වීම.
- – අන්තර්ජාලයේ පරිභෝජනය කරන දත්ත ප්රමාණය පිලිබඳ සැලකිලිමත් වීම.
- – සෑම දෙයක්ම සංවේදක මඟින් තමාගේ චලනයන් සඳහා ප්රතිචාර දැක්වීම.
- – ගමනේ යෙදෙන ගමන් video streaming කිරීම.
සමාජ මාධ්ය ප්රවණතා
මෙම ලිපියේ අවසාන කොටසෙන් ශ්රී ලංකාවේ පහුගිය වසර ඇතුලත සමාජ මාධ්ය භාවිතය පිලිබඳ සලකා බලමු. Loops Solutions විසින් ගෙන එන පහත වීඩියෝවෙන් ලංකාවේ ජනයා සමාජ මාධ්ය භාවිතය හා එහි හැසිරීම පිලිබඳ ගෙන එන සංඛ්යානමය දත්ත කාගෙත් අවධානය දිනාගන්නා සුලුයි. ඔබ ශ්රී ලංකාවේ ව්යාපාරිකයෙක් නම් තවමත් ඔබ සමාජ මාධ්ය හරහා ප්රචාරයේ නොයෙදේනම් මේ එයට හොඳම කාලය බව මෙම වීඩියෝව මොනවට පසක් කර දෙයි.
Image credits: digitaltrends.com, businessinsider.com. broadbandnews.com, gsmarena.com, techradar.com, makerbot.com, zdnet.com, tabtimes.com
A comprehensive article. Keep it up.